O |
Intern op managementniveau besluit nemen of
uw bedrijf deelneemt aan Bedrijf voor de
Klas. Er moet commitment zijn van de (hoofd)directie. |
|
|
O |
Contact opnemen met de regionale
contactpersoon voor Bedrijf voor de Klas om
te informeren of er concrete aanvragen van
onderwijsinstellingen zijn en waar zoal
behoefte aan is. Kent u geen regionaal
contactpersoon, neem dan contact op met de
projectleiding bij het SBO in Den Haag. |
|
|
O |
Interne wervingsactie houden. Laat
gegadigden het aanmeldingsformulier invullen. |
|
|
O |
Spreek met elke gegadigde én zijn/haar
manager of ‘baas’ goed af hoeveelheid tijd
en welke dagen de gegadigde beschikbaar kan
worden gesteld. Gaat het om lesgeven: denk
eraan dat mensen zonder onderwijservaring
veel voorbereidingstijd nodig zullen hebben,
per lesuur zeker nóg een uur. |
|
|
O |
Geef de gegevens door aan de school of
onderwijsinstelling, als er al contacten
zijn op dat niveau. Geef ze anders door aan
de regionale contactpersoon of aan de
projectleiding.
Houd er, als er nog geen concrete contacten
met een onderwijsinstelling zijn, rekening
mee dat het soms weken kan duren voor een
gegadigde ‘onder dak’ is. Zorg dat ook de
gegadigden dit weten, zodat geen onnodige
teleurstelling ontstaat als het soms lang
gaat duren. |
|
|
O |
Maak met de onderwijsinstelling globale
afspraken: welke kandidaat betreft het, wat
wordt zijn/haar taak bij de
onderwijsinstelling, hoeveel tijd kost het
de kandidaat (denk ook aan
voorbereidingsuren), gedurende welke periode,
tegen welk detacheringstarief? |
|
|
Punten voor de kandidaat vóór de
detachering: |
|
|
O |
Kennismaking bij de onderwijsinstelling. |
|
|
O |
Spreek af dat u een dag(deel) kunt meelopen
bij de onderwijsinstelling, hetzij met de
groep die u gaat krijgen en in het werk of
het vak dat u gaat doen, hetzij juist met
een andere groep. |
|
|
O |
U, uw bedrijf en de onderwijsinstelling
komen tot een besluit of men met elkaar in
zee gaat. |
|
|
O |
Concrete afspraken maken met de
onderwijsinstelling over: |
|
• |
(eventueel) een training, hetzij vooraf
hetzij tijdens de beginfase van de
detachering |
|
• |
functiebeschrijving met aard en inhoud van
de werkzaamheden (bijv. vak dat u gaat geven) |
|
• |
aantal uren per week en de (les)tijden |
|
• |
richting of sector of groep/klas |
|
• |
op welke dagen
(Vraag de onderwijsinstelling om, als dat
nodig is voor uw overige werk, roosters aan
te passen om te vermijden dat uw
onderwijstaken versnipperd worden over
verschillende dagen van de week.) |
|
• |
op welke plaats (vestiging) |
|
• |
duur (vanaf welke week tot en met welke week) |
|
• |
afspraken over uw introductie en begeleiding |
|
• |
afspraken over al dan niet deelnemen aan
rapportvergaderingen, teambesprekingen e.d. |
|
• |
afspraken over uw wensen inzake verlofdagen
en over de vraag of u ook wordt verwacht
tijdens vakantieweken, examenweken e.d. |
|
• |
afspraken over reiskosten woon-werk,
eventuele dienstreizen en onkosten die u
direct voor uw werk bij de
onderwijsinstelling maakt
(Voorziet uw bedrijf erin of vergoedt de
onderwijsinstelling rechtstreeks aan u?) |
|
|
O |
Sluit het besprokene kort met uw werkgever. |
|
|
O |
Uw werkgever en de onderwijsinstelling maken
nu definitieve afspraken over: |
|
• |
het detacheringstarief, reiskosten en
betaling van reistijd (modelcontract artikel
4); |
|
• |
de reeks punten die u met de
onderwijsinstelling hebt afgesproken;
(Deze punten worden vastgelegd in een
bijlage bij de detacheringfsovereenkomst,
zie modelcontract art.3 lid 2-6.) |
|
• |
de financiering van de uren die u besteedt
aan eventuele training en begeleiding.
(Het lijkt redelijk dat de
onderwijsinstelling de directe kosten van
een eventuele training en van coaching/begeleiding
op de werkplek draagt. Met het bedrijf kan
overlegd worden of de verleturen gedurende
trainingen in rekening worden gebracht tegen
detacheringstarief of dat het bedrijf de
verleturen of een deel ervan voor eigen
rekening neemt in het kader van HRM-beleid.) |
|
|
O |
Ondertekening van de
detacheringsovereenkomst door de
onderwijsinstelling, uw werkgever en uzelf.
(Zie de model-overeenkomst.) |
|
|
O |
Mondelinge instructie door de
onderwijsinstelling over uw taken, de les-
of collegestof, lesmateriaal, les- en
handboeken, oefenmateriaal, richtlijnen voor
het onderwijs geven, regels van de school,
de onderwijsvisie van de instelling, de
onderwijsorganisatie. |
|
|
|
De volgende vragen zijn te beantwoorden: |
|
• |
Welke hoofdstukken uit welke boeken moeten
behandeld worden in hoeveel tijd? |
|
• |
Welke taken of oefeningen moeten de
leerlingen/deelnemers binnen hoeveel tijd
onder de knie hebben? |
|
• |
Wordt dit getoetst? Zo ja, hoe (tentamen of
iets dergelijks)? Moet ik dat zelf regelen?
Zijn er normen voor de beoordeling van
toetsen of tentamens? |
|
• |
Zijn er normen of huisregels voor absentie,
fraude, straffen e.d.; ‘schoolreglement’? |
|
• |
Heeft de onderwijsinstelling een bepaalde
onderwijsvisie of pedagogisch concept, en
wat betekent dit voor mij? |
|
• |
Zijn er specifieke aspecten van de groep
waarvoor ik aandacht moet hebben? |
|
• |
Welke middelen staan de deelnemers/leerlingen
ter beschikking (boeken, open leercentrum
enz.)? |
|
|
Vooraf of op de eerste dag: |
|
|
|
De onderwijsinstelling wijst een mentor of
coach voor u aan, bij voorkeur een ervaren
docent op het terrein/vak waarop u gaat
werken.
Met alle (praktische) vragen kunt u bij de
mentor terecht. Maak met hem/haar de
afspraak dat u elke week een keer kort de
ervaringen van die week kunt doornemen. |
|
|
O |
Vraag de onderwijsinstelling om: |
|
• |
schoolgids, organogram, smoelenboek,
telefoonnummer mentor, reglementen of
huisregels en dergelijke; |
|
• |
richtlijnen/normen voor beoordeling
proefwerken, regels voor huiswerk opgeven; |
|
• |
regels of richtlijnen voor uit de klas
sturen, spijbelen, fraude, ruzie/vechten,
regelgeving over slaan en handtastelijkheden
en sexuele intimidatie en dergelijke. |
|
|
O |
Introductie op de eerste werkdag in het team
of de vaksectie en in het gebouw.
Waar zijn kopieerapparaat, docentenkamer,
WC’s, telefoon/fax, secretariaat, mentor,
kamer schoolleider / vestigingsdirecteur /
sectordirecteur enz.. |
|
|
Gedurende de detachering |
|
|
O |
Neem zo veel als praktisch haalbaar is deel
aan algemene activiteiten in de
onderwijsinstelling: ontmoetingen in
docentenkamer tijdens pauzes,
teambesprekingen, rapportvergaderingen,
enzovoort.
(De onderwijsinstelling haalt te weinig
uit Bedrijf voor de Klas als u er alleen
bent om ‘mijn lesjes te draaien’. Een van de
doelstellingen van Bedrijf voor de Klas is
ideeën en inzichten ‘van buiten’ de
onderwijsinstelling binnen te halen. Houd
dus uw ideeën en indrukken niet voor u!) |
|
|
O |
Houd uw ‘baas’ op de hoogte van hoe het gaat. |
|
|
O |
Roep de hulp in van de regionale
contactpersoon Bedrijf voor de Klas of
van de landelijke projectleiding bij SBO in
Den Haag als er problemen ontstaan waar u of
uw werkgever niet uit komt met de
onderwijsinstelling. |
|
|
Na afloop: |
|
|
O |
Houd na afloop van de detacheringsperiode
een exitgesprek met de onderwijsinstelling. |
|
• |
Wat ging er goed, wat kon beter? Waar lag
het aan? |
|
• |
Wat is u opgevallen aan de school of
onderwijsinstelling als organisatie en aan
de organisatiecultuur? |
|
|
O |
SBO rekent op uw medewerking aan een
evaluatie, mondeling of beknopt schriftelijk,
georganiseerd door de projectleiding bij het
SBO. |
|
|
|
|
|