Waar u aan moet denken bij tijdelijke detachering in
het onderwijs
O |
Globale afspraken met het detacherende
bedrijf maken: om welke kandidaat gaat het,
wat wordt zijn/haar taak bij de
onderwijsinstelling, hoeveel tijd heeft de
kandidaat beschikbaar, gedurende welke
periode, tegen welk detacheringstarief? |
|
|
O |
Nagaan welke formele vereisten gelden om
iemand ‘van buiten’ in het onderwijs te
laten werken, met name als het om
onderwijsgevende taken gaat.
(Zie overzicht "Aanstellingsvereisten,
bevoegdheidsregels, ontheffing") |
|
|
O |
Is er behoefte aan een extern advies vooraf
over de kandidaat of aan een training? (Dit
kan met name zinvol zijn als u een kandidaat
zonder onderwijservaring een onderwijstaak
wilt laten doen.)
(Zie overzicht aanbod van trainingen via
lerarenopleidingen en dergelijke.) |
|
|
O |
Regelen dat de kandidaat een dag(deel)
meeloopt, al dan niet met de groep die zij/hij
gaat krijgen. |
|
|
O |
Besluit nemen of men met elkaar in zee gaat.
Eventueel: afspraak maken met de gegadigde
en het bedrijf over een training. |
|
|
O |
Concrete afspraken maken met de gegadigde
medewerker over: |
|
• |
functiebeschrijving met aard en inhoud van
de werkzaamheden (bijv. vak dat de tijdelijk
medewerker als docent gaat geven) |
|
• |
aantal uren per week en de (les)tijden |
|
• |
richting of sector of groep/klas |
|
• |
op welke dagen |
|
• |
op welke plaats (vestiging) |
|
• |
duur (vanaf welke week tot en met welke week) |
|
• |
afspraken over introductie,
trainingsprogramma en begeleiding van de
tijdelijk medewerker |
|
• |
afspraken over al dan niet deelnemen aan
rapportvergaderingen, teambesprekingen e.d. |
|
• |
afspraken over wensen van tijdelijk
medewerker inzake verlofdagen en over wel of
niet inzetten van de medewerker tijdens
vakantieweken, examenweken e.d. |
|
• |
afspraken over reiskosten woon-werk,
eventuele dienstreizen en onkosten die de
tijdelijk medewerker direkt voor zijn/haar
werk maakt bij de onderwijsinstelling.
(Voorziet het bedrijf erin of vergoedt de
onderwijsinstelling rechtstreeks aan de
tijdelijk medewerker?) |
|
De afspraken worden schriftelijk vastgelegd.
Dit stuk vormt straks een bijlage bij de
detacheringsovereenkomst. |
|
|
(Zie model-overeenkomst artikel 3 leden 2-6.
en artikel 11.) |
|
|
O |
Definitieve afspraken maken met het
detacherende bedrijf over: |
|
• |
het met de tijdelijk medewerker besprokene
(zie vorige punt) |
|
• |
detacheringstarief, eventuele reiskosten,
vergoeding voor reistijd, te maken onkosten
en dergelijke (modelcontract artikel 4) |
|
• |
de financiering van de uren die de
medewerker eventueel besteedt aan training
(Het lijkt redelijk dat de
onderwijsinstelling de directe kosten van
een eventuele training en van coaching/begeleiding
op de werkplek draagt. Met het bedrijf kan
overlegd worden of de verleturen gedurende
trainingen in rekening worden gebracht of
dat het bedrijf (een deel van) deze uren
voor eigen rekening neemt in het kader van
HRM-beleid.) |
|
|
|
O |
Ondertekening van de
detacheringsovereenkomst door de
onderwijsinstelling, het bedrijf van de
tijdelijk medewerker en deze medewerker zelf.
(Zie de model-detacheringsovereenkomst.) |
|
|
O |
Zonodig roosters aanpassen.
(De tijdelijk medewerker en het bedrijf
kunnen vragen om de taak niet te
versnipperen over een aantal dagen van de
week.) |
|
|
O |
Mondelinge instructie van de tijdelijk
medewerker aangaande de taken, leerstof,
handboeken, les- en oefenmateriaal, toetsing/tentamens,
huisregels, organogram, onderwijsvisie van
de instelling, enzovoort. Bedenk dat deze
medewerker niet uit het onderwijs afkomstig
is.
|
|
|
Vooraf of op de eerste dag: |
|
|
O |
Aanwijzen van een mentor of coach, met wie
de tijdelijk medewerker wekelijks de
ervaringen kan doornemen. |
|
|
O |
Inwerkprogramma en/of ‘introductiepakket’. (Denk
hierbij ook aan regels voor huiswerk opgeven,
uit klas sturen, spijbelen, fraude, vechten,
handtastelijkheden en sexuele intimidatie.) |
|
|
O |
Introductie op de eerste werkdag in het team
of de vaksectie en in het gebouw. |
|
|
Gedurende de detachering |
|
|
O |
Betrek de tijdelijk medewerker zo veel als
praktisch haalbaar is bij algemene
activiteiten in de onderwijsinstelling:
ontmoetingen in docentenkamer tijdens pauzes,
teambesprekingen, rapportvergaderingen,
enzovoort.
(De onderwijsinstelling haalt te weinig
uit Bedrijf voor de Klas als de medewerker
alleen ‘zijn lesjes draait’. Een van de
doelstellingen van Bedrijf voor de Klas is
ideeën en inzichten ‘van buiten’ de eigen
instelling binnen te halen.) |
|
|
O |
Houd contact met het detacherende bedrijf en
eventueel ook met de regionale
contactpersoon voor Bedrijf voor de Klas,
als het contact tussen u en het bedrijf via
deze contactpersoon is ontstaan. |
|
|
O |
Roep, als er problemen ontstaan waar u zelf
met bedrijf en tijdelijk medewerker niet uit
komt, de hulp in van de regionale
contactpersoon of van de landelijke
projectleiding bij het SBO in Den Haag. |
|
|
|
|
Na afloop: |
|
|
O |
Houd na afloop van de detacheringsperiode
een exitgesprek met de tijdelijk medewerker,
o.a. over wat betrokkene is opgevallen aan
de school of onderwijsinstelling als
organisatie en aan de organisatiecultuur. |
|
|
O |
SBO rekent op uw medewerking aan een
evaluatie, mondeling of beknopt schriftelijk,
georganiseerd door de projectleiding bij het
SBO. |