De ervaring van het lesgeven

 

Hoe het begon
Aangetrokken door de enthousiaste verhalen van mijn collega’s Jelle-Paul Alten, Wiebe Hordijk en Sannie Kreuse ben ik voor een jaar het onderwijs ingerold via het project Bedrijf voor de Klas. Sinds september 2001 ben ik docent informatica op scholengemeenschap De Breul in Zeist. Samen met mijn collega’s Marcel Daems en Sonja Rouwhorst geef ik wekelijks een ochtend les aan HAVO4+5 en VWO5+6.

Lesgeven als consultant
Lesgeven lijkt op mijn dagelijkse werk als ICT-consultant: het adviseren van klanten en het lesgeven aan scholieren is op veel punten vergelijkbaar. In beide situaties gaat het om overdragen van kennis. Toch zijn de verschillen groter dan de overeenkomsten. De materie zelf is minder complex, maar het overdragen ervan is een echte uitdaging. De leerlingen zijn vaak speels en niet altijd even geconcentreerd. Ik moet ze dus eerst overhalen om iets te willen leren. Hoe leg ik de stof uit zodat ze die beter begrijpen en er tegelijkertijd plezier aan beleven? Met welke vragen kan ik toetsen of de leerlingen de stof inderdaad bestuderen en begrijpen? Hoe ga ik om met onwillige leerlingen? Dat zijn allemaal vragen die ik, samen met mijn collega’s, uit ervaring heb leren beantwoorden.

 

Geen lerarenopleiding
Omdat ik geen lerarenopleiding heb gevolgd, kostte het lesgeven me in het begin relatief veel inspanning. Er komen meteen veel nieuwe zaken tegelijkertijd op je af: het indelen van mijn les met ook een goede balans tussen theorie en praktijk, het opgeven en controleren van huiswerk of het omgaan met laatkomers en absenten, en dit alles volgens de regels van de school, die ík natuurlijk nog niet volledig beheers (de leerlingen wel). Bovendien proberen de leerlingen de eerste weken uit wat voor vlees ze in de kuip hebben. Alles wat je doet, moet je daarom meteen goed doen.

Trots
Als je elkaar wat beter kent, weet je wat je aan elkaar hebt en wordt het lesgeven ook weer een stuk makkelijker. Ik vind het fascinerend te ontdekken hoe kinderen in een jaar kunnen veranderen en hoeveel ze in die tijd kunnen leren. Terugkijkend op het afgelopen jaar ben ik trots op wat mijn leerlingen bereikt hebben. Zelf heb ik veel plezier beleeft aan het lesgeven en ik hoop dat mijn leerlingen daar net zo over denken.

Door: Jan Lubbers, Ordina Public Utopics




Hieronder vindt u de meestgestelde vragen met de bijbehorende antwoorden
Controlelijst voor bedrijven
Controlelijst voor onderwijsinstellingen
Artikel Algemeen Dagblad
Frisse wind van buiten brengt school in beweging
Kansen voor kwaliteit
De ervaring van het lesgeven
Bedrijven lenen medewerkers aan het onderwijs Opfrissen voor de klas

 
 
 


Copyright © 2002-2023 Bedrijf voor de Klas