De ervaring van het lesgeven
Hoe het begon
Aangetrokken door de enthousiaste verhalen van mijn
collega’s Jelle-Paul Alten, Wiebe Hordijk en Sannie Kreuse
ben ik voor een jaar het onderwijs ingerold via het project Bedrijf
voor de Klas. Sinds september 2001 ben ik docent
informatica op scholengemeenschap De Breul in Zeist. Samen
met mijn collega’s Marcel Daems en Sonja Rouwhorst geef ik
wekelijks een ochtend les aan HAVO4+5 en VWO5+6.
Lesgeven als consultant
Lesgeven lijkt op mijn dagelijkse werk als ICT-consultant:
het adviseren van klanten en het lesgeven aan scholieren is
op veel punten vergelijkbaar. In beide situaties gaat het om
overdragen van kennis. Toch zijn de verschillen groter dan
de overeenkomsten. De materie zelf is minder complex, maar
het overdragen ervan is een echte uitdaging. De leerlingen
zijn vaak speels en niet altijd even geconcentreerd. Ik moet
ze dus eerst overhalen om iets te willen leren. Hoe leg ik
de stof uit zodat ze die beter begrijpen en er
tegelijkertijd plezier aan beleven? Met welke vragen kan ik
toetsen of de leerlingen de stof inderdaad bestuderen en
begrijpen? Hoe ga ik om met onwillige leerlingen? Dat zijn
allemaal vragen die ik, samen met mijn collega’s, uit
ervaring heb leren beantwoorden.
Geen lerarenopleiding
Omdat ik geen lerarenopleiding heb gevolgd, kostte het
lesgeven me in het begin relatief veel inspanning. Er komen
meteen veel nieuwe zaken tegelijkertijd op je af: het
indelen van mijn les met ook een goede balans tussen theorie
en praktijk, het opgeven en controleren van huiswerk of het
omgaan met laatkomers en absenten, en dit alles volgens de
regels van de school, die ík natuurlijk nog niet volledig
beheers (de leerlingen wel). Bovendien proberen de
leerlingen de eerste weken uit wat voor vlees ze in de kuip
hebben. Alles wat je doet, moet je daarom meteen goed doen.
Trots
Als je elkaar wat beter kent, weet je wat je aan elkaar hebt
en wordt het lesgeven ook weer een stuk makkelijker. Ik vind
het fascinerend te ontdekken hoe kinderen in een jaar kunnen
veranderen en hoeveel ze in die tijd kunnen leren.
Terugkijkend op het afgelopen jaar ben ik trots op wat mijn
leerlingen bereikt hebben. Zelf heb ik veel plezier beleeft
aan het lesgeven en ik hoop dat mijn leerlingen daar net zo
over denken.
Door: Jan Lubbers, Ordina Public Utopics
• Hieronder vindt u de meestgestelde vragen met de bijbehorende antwoorden
•
Controlelijst voor bedrijven
•
Controlelijst voor onderwijsinstellingen
•
Artikel Algemeen Dagblad
•
Frisse wind van buiten brengt school in beweging
•
Kansen voor kwaliteit
•
De ervaring van het lesgeven
•
Bedrijven lenen medewerkers aan het onderwijs Opfrissen voor de klas
|