Frisse wind van buiten brengt school in
beweging
Een werknemer uit het bedrijfsleven voor de klas is spannend:
voor de leerlingen én voor de stand-in docent. In een tijd
van lerarentekort is het natuurlijk voor de school zeker
interessant. Zoals het voor een bedrijf dat even met
overcapaciteit zit ook een elegante oplossing kan zijn. En
passant wordt ook de relatie tussen school en bedrijfsleven
nieuw leven ingeblazen.
Jarco van Goessen en Nicolle Roovers, eersteklassers van de
vmbo-school Tessenderlandt in Breda, zijn vol lof over hun
nieuwe docent Nederlands Flip van der Made. 'Ik vind hem
veel fijner dan de vorige leraar', zegt Jarco. 'Hij kan
beter uitleggen.' Volgens Nicolle is hij wel streng. 'Maar
dat is wel goed. Anders wordt het te lawaaierig in de klas.'
Jarco: 'Hij is streng op een leuke manier. Hij maakt ook
grapjes. Hij is heel duidelijk over wat wel en niet mag.' De
leerlingen kunnen zich niet voorstellen dat Flip van der
Made pas drie maanden lesgeeft. 'We hebben ook weleens
stagiaires in de klas. Die zijn altijd heel zenuwachtig',
zegt Nicolle. 'Meneer Van der Made is heel anders. Ik dacht
dat hij al tien jaar les gaf!'
Vreemd is dat niet, vindt Van der Made zelf. Op z'n elfde
wist hij al dat hij onderwijzer wilde worden. Met zijn
pabo-diploma op zak kwam hij in de jaren tachtig niet aan de
bak in het onderwijs, afgezien van wat invalwerk. Hij
belandde in de automatisering, waar hij opklom van
programmeur tot projectleider bij Getronics. Begin dit jaar
vroeg zijn werkgever of hij gedetacheerd wilde worden bij
Tessenderlandt, via het project Bedrijf voor de klas. Van
der Made nam de uitnodiging aan. 'Ik wilde uitzoeken of ik
nog kan wat ik zestien jaar geleden heb geleerd.'
Uitlenen
Bedrijf voor de klas is in 2000 gestart op initiatief van
automatiseerder Ordina en het Sectorbestuur
onderwijsarbeidsmarkt (SBO, het platform van werkgevers en
werknemers in het onderwijs). Bedrijven lenen, na
bemiddeling door het SBO, medewerkers tijdelijk uit aan een
school, als docent, onderwijsassistent of voor andere
onderwijstaken, bijvoorbeeld in projecten. Het kan gaan om
een paar uur per week, maar ook om enkele maanden fulltime.
De werknemer blijft in dienst van het bedrijf en behoudt
zijn salaris. De school betaalt het bedrijf een
overeengekomen vergoeding. De afspraken worden vastgelegd in
een detacheringsovereenkomst, waarvoor het SBO een
modelcontract ontwikkelde. Komend schooljaar wordt het
project uitgebreid met Overheid voor de klas. Het SBO peilt
momenteel de belangstelling bij departementen.
Maatschappelijk ondernemen
Vorig jaar zijn 77 mensen uit het bedrijfsleven gedetacheerd
in het onderwijs. Momenteel liggen er weer veertig vragen
van scholen waarbij het SBO een passend iemand zoekt. In het
bestand zitten 122 kandidaten uit het bedrijfsleven.
Allerlei soorten bedrijven doen mee: grote en kleine
ict-bedrijven, consultancy, een videotheek, een touroperator,
banken, facilitaire bedrijven, promotiebureaus, een
architectenbureau, technische bedrijven.
De bedrijven hebben uiteenlopende motieven. Siemens
bijvoorbeeld wil op deze manier maatschappelijk betrokken
ondernemen vormgeven. 'We geven al gastcolleges op allerlei
scholen, helpen mee bij het opknappen van een schoolplein en
verzorgen regelmatig leeshulp op een basisschool in de
buurt, een half uurtje in onze lunchpauze', aldus Monique
Walrave, corporate learning officer bij Siemens. 'Wij willen
als onderdeel van de samenleving iets betekenen zonder dat
het een winstoogmerk heeft. Daarom stimuleert en faciliteert
Siemens medewerkers maatschappelijk te participeren. We
geven mensen daardoor ook een kans om zich anders te
ontwikkelen.'
Binnenkort leent Siemens een medewerkster uit die vier uur
Duits gaat geven op een school in Den Haag. 'We zien het nog
als een pilot, maar we hopen dat we het kunnen uitbreiden.
We gaan het goed begeleiden. Na afloop evalueren we hoeveel
tijd en inspanning het heeft gekost en wat voor voordelen
het heeft opgeleverd voor de school, voor ons en de
medewerkster.'
Voor Getronics, die een tiental kandidaten beschikbaar
heeft, dient Bedrijf voor de klas verschillende doelen. 'Om
te voorkomen dat we personeel moeten afstoten, proberen we
ze voor andere jobs in te zetten', zegt kwaliteitsmanager
Hans Laanen van Getronics.
'Voor onze medewerkers is het een waardevolle ervaring. Het
zorgt bovendien voor een positieve uitstraling van onze
branche: automatisering heeft op dit moment niet zo'n goede
naam. Via Bedrijf voor de klas kunnen we scholieren voor
onze branche interesseren.'
Brede ervaring
De gedetacheerde medewerkers helpen het lerarentekort
verminderen en brengen actuele praktijkkennis en ervaring
mee. Toen Jan Timmermans, directeur van Tessenderlandt, een
brochure over Bedrijf voor de klas in zijn postvakje vond,
werden hem die voordelen snel duidelijk. Tessenderlandt is
een vmbo-school met verschillende intrasectorale
programma's.
'We hebben handel en administratie, instalektro en een
ict-leerroute. Juist voor deze brede programma's zijn mensen
met een brede ervaring in het bedrijfsleven uitermate
geschikt.'
Timmermans had graag een docent instalektro via Bedrijf voor
de klas willen aantrekken, maar dat lukte niet. Wel had de
school later een vacature voor Nederlands en Engels, in
totaal 24 uur, die nu door Flip van der Made wordt vervuld.
Timmermans vindt dat hij het erg met hem heeft getroffen.
'Hij heeft overal lol in: zelfs surveilleren vindt hij
leuk.'
Van der Made bevestigt dat hij elke dag met plezier naar
school gaat. 'Dat verbaast me eigenlijk, want toen ik
zestien jaar geleden voor de klas stond, vond ik het veel
moeilijker. Maar intussen heb ik veel met projecten en
groepen gewerkt. Ik heb een rijk verenigingsleven gehad en
als trainer werkte ik veel met kinderen. Die vaardigheden
komen me nu goed van pas in het onderwijs. Vanuit mijn
ervaring in het bedrijfsleven kan ik tegenover leerlingen
ook goed onderbouwen waarom ze iets moeten leren.' Hij
ervaart het lesgeven wel als een grotere geestelijke
belasting. 'In het bedrijfsleven kun je weleens op de
automatische piloot varen als je je dag niet hebt, of een
half uurtje met een collega koffiedrinken. Maar als je
lesgeeft moet je er voor honderd procent zijn. Als je de
laatste klas gedag hebt gezegd, moet je nog lessen
voorbereiden en corrigeren. En op weg naar huis ben ik in
gedachten nog met de school bezig.'
Schoolhoofd Timmermans noemt het aardige van detachering dat
iemand met een frisse kijk het onderwijs instapt. 'Dat
brengt beweging in de school. Ik ben altijd voorstander
geweest van een dubbele aanstelling in de school en het
bedrijfsleven. Met een totaal andere baan ernaast ben je
veelzijdiger bezig en kun je beter afstand nemen van
schoolse zaken. Ik denk dat je dan langer geïnspireerd
blijft.'
• Hieronder vindt u de meestgestelde vragen met de bijbehorende antwoorden
•
Controlelijst voor bedrijven
•
Controlelijst voor onderwijsinstellingen
•
Artikel Algemeen Dagblad
•
Frisse wind van buiten brengt school in beweging
•
Kansen voor kwaliteit
•
De ervaring van het lesgeven
•
Bedrijven lenen medewerkers aan het onderwijs Opfrissen voor de klas
|